Houdt u ervan om dagelijks een kopje koffie en thee te drinken? Dat komt dan goed uit, want uit onderzoek is gebleken dat koffie en thee de kans op diabetes verkleinen.
De kans op diabetes type 2 wordt met 40 procent verkleind bij het dagelijks drinken van 3 of meer kopjes koffie en thee. Dat koffie en thee op deze manier een beschermend effect hebben, is naar voren gekomen uit een analyse van levensstijl en voeding.
De onderzoekers hebben 10 jaar lang 40.000 mensen gevolgd en hun levensstijl in kaart gebracht. Uiteindelijk kwam naar voren dat bijna 900 van deze mensen diabetes type 2 hadden. Deze uitslag werd bekend nadat bleek dat mensen die 3 koppen koffie en thee minder kans op deze diabetes hadden, in vergelijking met mensen die 0 tot 1 kopje drinken. Maar de beschermende werking wordt niet meer bij het drinken van meer koppen koffie en thee.
Het is nog niet helemaal duidelijk waarom koffie en thee precies beschermen tegen diabetes. Er wordt nu wel gesuggereerd dat de antioxidanten een remmende werking op diabetes hebben. Maar dat is nog slechts een suggestie.
Daarnaast bleek ook dat koffie en theedrinkers zeer variërende levensstijlen hebben. Fanatieke theedrinkers hebben vaak een hogere opleiding, roken minder, laten de alcohol vaker staan, bewegen meer en hebben minder overgewicht. Voor mensen die vaak koffie drinken is het juist het omgekeerde van theedrinkers. Koffiedrinkers leven over het algemeen ongezonder.
Koffie en thee zijn ook al de populairste drankjes, omdat deze dagelijks worden gedronken. Maar dat is niet een zo gek, want koffie is onder andere goed voor het hart en een echte energiebron. Maar ook thee is erg gezond vanwege de geneeskrachtige werking.
Bron: www.gezondheidsnet.nl
Lees het artikel ook op Margriet.nl
0 Reacties tot “Minder kans op diabetes dankzij koffie en thee”